UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

POLITYKA PRYWATNOŚCI SERWISU

1. Informacje ogólne.

1. Operatorem Serwisu www.certum.biz.pl jest Certum Risk Expert Patrycjusz Rodzyński, ul. Bukowa 27, 87-100 Toruń, NIP: 879-226-17-36.

2. Serwis realizuje funkcje pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu w następujący sposób: a. Poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje. b. Poprzez zapisywanie w urządzeniach końcowych pliki cookie (tzw. "ciasteczka"). c. Poprzez gromadzenie logów serwera www przez operatora hostingowego IQ PL Sp. z o.o., funkcjonującego pod adresem www.iq.pl

2. Informacje w formularzach.

1. Serwis zbiera informacje podane dobrowolnie przez użytkownika.

2. Serwis może zapisać ponadto informacje o parametrach połączenia (oznaczenie czasu, adres IP)

3. Dane w formularzu nie są udostępniane podmiotom trzecim inaczej, niż za zgodą użytkownika.

4. Dane podane w formularzu mogą stanowić zbiór potencjalnych klientów, zarejestrowany przez Operatora Serwisu w rejestrze prowadzonym przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

5. Dane podane w formularzu są przetwarzane w celu wynikającym z funkcji konkretnego formularza, np w celu dokonania procesu obsługi zgłoszenia serwisowego lub kontaktu handlowego.

6. Dane podane w formularzach mogą być przekazane podmiotom technicznie realizującym niektóre usługi – w szczególności dotyczy to przekazywania informacji o posiadaczu rejestrowanej domeny do podmiotów będących operatorami domen internetowych (przede wszystkim Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa j.b.r – NASK), serwisów obsługujących płatności lub też innych podmiotów, z którymi Operator Serwisu w tym zakresie współpracuje.

3. Informacja o plikach cookies.

1. Serwis korzysta z plików cookies.

2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.

3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.

4. Pliki cookies wykorzystywane są w następujących celach: a. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości; b. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła; c. określania profilu użytkownika w celu wyświetlania mu dopasowanych materiałów w sieciach reklamowych, w szczególności sieci Google.

5. W ramach Serwisu stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne” (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.

6. Oprogramowanie do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) zazwyczaj domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać zmiany ustawień w tym zakresie. Przeglądarka internetowa umożliwia usunięcie plików cookies. Możliwe jest także automatyczne blokowanie plików cookies Szczegółowe informacje na ten temat zawiera pomoc lub dokumentacja przeglądarki internetowej.

7. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.

8. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.

9. Zalecamy przeczytanie polityki ochrony prywatności tych firm, aby poznać zasady korzystania z plików cookie wykorzystywane w statystykach: Polityka ochrony prywatności Google Analytics

10. Pliki cookie mogą być wykorzystane przez sieci reklamowe, w szczególności sieć Google, do wyświetlenia reklam dopasowanych do sposobu, w jaki użytkownik korzysta z Serwisu. W tym celu mogą zachować informację o ścieżce nawigacji użytkownika lub czasie pozostawania na danej stronie.

11. W zakresie informacji o preferencjach użytkownika gromadzonych przez sieć reklamową Google użytkownik może przeglądać i edytować informacje wynikające z plików cookies przy pomocy narzędzia: https://www.google.com/ads/preferences/

4. Logi serwera.

1. Informacje o niektórych zachowaniach użytkowników podlegają logowaniu w warstwie serwerowej. Dane te są wykorzystywane wyłącznie w celu administrowania serwisem oraz w celu zapewnienia jak najbardziej sprawnej obsługi świadczonych usług hostingowych.

2. Przeglądane zasoby identyfikowane są poprzez adresy URL. Ponadto zapisowi mogą podlegać: a. czas nadejścia zapytania, b. czas wysłania odpowiedzi, c. nazwę stacji klienta – identyfikacja realizowana przez protokół HTTP, d. informacje o błędach jakie nastąpiły przy realizacji transakcji HTTP, e. adres URL strony poprzednio odwiedzanej przez użytkownika (referer link) – w przypadku gdy przejście do Serwisu nastąpiło przez odnośnik, f. informacje o przeglądarce użytkownika, g. Informacje o adresie IP.

3. Dane powyższe nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi strony.

4. Dane powyższe są wykorzystywane jedynie dla celów administrowania serwerem.

5. Udostępnienie danych.

1. Dane podlegają udostępnieniu podmiotom zewnętrznym wyłącznie w granicach prawnie dozwolonych.

2. Dane umożliwiające identyfikację osoby fizycznej są udostępniane wyłączenie za zgodą tej osoby.

3. Operator może mieć obowiązek udzielania informacji zebranych przez Serwis upoważnionym organom na podstawie zgodnych z prawem żądań w zakresie wynikającym z żądania.

6. Zarządzanie plikami cookies – jak w praktyce wyrażać i cofać zgodę?

1. Jeśli użytkownik nie chce otrzymywać plików cookies, może zmienić ustawienia przeglądarki. Zastrzegamy, że wyłączenie obsługi plików cookies niezbędnych dla procesów uwierzytelniania, bezpieczeństwa, utrzymania preferencji użytkownika może utrudnić, a w skrajnych przypadkach może uniemożliwić korzystanie ze stron www

2. W celu zarządzania ustawieniami cookies wybierz z listy poniżej przeglądarkę internetową/ system i postępuj zgodnie z instrukcjami:

a. Internet Explorer

b. Chrome

c. Safari

d. Opera

f. Android

g. Safari (iOS)

h. Windows Phone

i. Blackberry

OC przewoźnika - ubezpieczenie niedoskonałe

Transport to proces, w którym na każdym jego etapie wystąpuje ryzyko uszkodzenia, zniszczenia lub utraty przesyłki. Odpowiedzialność za skutki tych zdarzeń może spoczywać na różnych podmiotach: nadawcy, przewoźniku, spedytorze, odbiorcy, osobach trzecich. W przypadku zlecenia przewozu towarów firmie przewozowej, która posiada ubezpieczenie OCP, wydawać się może, że zlecający transport jest dobrze chroniony od ewentualnych skutków realizacji ryzyka transportowego.

 

 

Bezpieczeństwo to jednak jest w istotnym zakresie pozorne z uwagi na co najmniej dwie okoliczności: ograniczony zakres odpowiedzialności przewoźnika ex lege oraz jeszcze bardziej ograniczony zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela - wystawcy polisy OCP. 

 

Z pierwszą przeszkodą można radzić sobie, choć jedynie częściowo, wprowadzając odpowiednie zapisy do umowy przewozu, które rozszerzają zakres odpowiedzialności poza ramy określone przez prawo krajowe (prawo przewozowe) oraz międzynarodowe (np. konwencja CMR). Jest to jednak możliwe jedynie w przypadku bardzo dużych kontraktów, a i sam przewoźnik nie będzie chętny do akceptacji takich zmian, gdyż w większości przypadków ta rozszerzona odpowiedzialność jest wyłączoną z ochorny ubezpieczeniowej.

 

Zakres ubezpieczenia w polisach ubezpieczenia odpowiedzialności przewoźnika jest w znaczącej mierze determinowany przez katalog wyłączeń oraz granice odpowiedzialności przewoźnika wynikające z obowiązującego prawa. Istotnym ograniczeniem bywa także suma gwarancyjna oraz to, czy umowa ubezpieczenia w ogóle obowiązuje. Nie będzie przesadą stwierdzenie, iż zlecający transport ma w przeważającej ilości przypadków ograniczone możliwości zweryfikowania nie tylko zakresu ubezpieczenia, ale również tego czy polisa została prawidłowo zawarta i opłacona.

 

Ograniczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika mają charakter pierwotny w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek szkody, więc należy je brać pod uwagę jako pierwsze. Do ustawowych wyłączeń należą m.in. szkody powstałe w wyniku działania tzw. siły wyższej. Nie należy także zapominać o regulacji konwencji CMR, która wprowadza limit odpowiedzialności wynoszący 8,33 SDR za każdy kilogram ładunku. Ograniczenie to może okazać się wyjątkowo dotkliwe w przypadku towarów takich jak samochody, sprzęt elektroniczny, biżuteria, alkohol, ale także np. aromaty i brawniki spożywcze.

 

Można przytoczyć tu przykład szkody z 2011 r., która dotyczyła wysyłki do Francji 2 kartonów po 50 kg zawierających barwniki spożywcze. Łączna wartość przesyłki wynosiła 28 421,50 zł. W czasie transportu doszło do zalania kartonów z powodu nieszczelności poszycia i towar nie nadawał się już do sprzedaży. Szkoda została zgłoszona z ubezpieczenia OCP przewoźnika, który wypłacił odszkodowanie w wysokości 4 257,10 zł (uwzględniając franszyzę) zgodnie z konwencją do limitu 8,33 SDR za każdy kilogram. W tym przypadku nasz klient posiadał na szczęście ubezpieczenie CARGO i pozostałą część szkody pokryło odszkodowanie z tej polisy. Gdyby poprzestać na polisie OCP strata firmy wynosiłaby aż 24 164,40 zł, co stanowi 85% całej szkody.

 

Katalog wyłączeń stosowany przez ubezpieczycieli w ubezpieczeniach OCP jest bardzo szeroki i różnorodny. Brak jest na rynku utrawalonego standardu, co wymusza na podmiotach zawierających te ubezpieczenia, aby dokładnie analizowały warunki oferty. Poniżej zamieszczam katalog tych wyłączeń, które w istotny sposób ograniczają odpowiedzialność ubezpieczyciela, szczególnie z powodu okoliczności, na które zleceniodawca transportu ma ograniczony wpływ. Ubezpieczyciele OCP nie odpowiadają m.in. za szkody powstałe wskutek:

  • użycia pojazdu nieprzystosowanego do przewozu danego towaru,
  • użycia pojazdu nieposiadającego stosownego zezwolenia wymaganego ze względu na jego ciężar lub wielkość,
  • użycia pojazdu niesprawnego technicznie,
  • użycia pojazdu prowadzonego przez osobę nieuprawnioną w świetle obowiązujących przepisów,
  • zatrudnienia obsługi pojazdu nie posiadającej odpowiednich kwalifikacji i uprawnień,
  • pozostawienia środka transportu bez nadzoru,
  • prowadzenia pojazdu przez kierowcę w stanie nietrzeźwości lub odurzenia środkami, dla których prowadzenie pojazdu jest zabronione lub niewskazane, 
  • rażącego niedbalstwa.

 

Jako wyłączenie należy traktować także definicje zawarte w OWU, w tym definicje takich pojęć jak:

  • wypadek środka transportu,
  • pozostawienie środka transportu bez nadzoru / opieki,
  • parking strzeżony.

 

Szczególnej uwagi wymagają również zapisy OWU oraz oferty i polisy, które określając kategorie towarów wyłączonych z ochrony ubezpieczeniowej. W tym katalogu znajdują się często dzieła sztuki, żywe zwierzęta, leki, pojazdy używane oraz towary niebezpieczne. Najczęściej możliwe jest rozszerzenie polisy na te rodzaje mienia za zapłatą dodatkowej składki.

 

Ubezpieczenie OCP, tak jak każda inna polisa OC posiada określoną sumę gwarancyjną, która stanowi górną granicę odpowiedzialności ubezpieczyciela i w większości przypadków ulega wyczepraniu z każdym wypłacanym odszkodowaniem. Nie dotyczy to jedynie polis z sumą gwarancyjną określoną wyłącznie dla jednego zdarzenia. Polisy OCP jako tzw. polisy generalne dotyczą całości usług przewozowych świadczonych przez danego przewoźnika oraz często także przez jego podwykonawców, a to z kolei oznacza, że nigdy nie mamy pewności, czy suma gwarancyjna nie ulegnie wyczepraniu zanim zgłosimy nasze roszczenie odszkodowawcze. Inny poszkodowany może bowiem uprzedzić nas i suma będzie równa 0 lub niewystarczająca aby pokryć poniesione szkody. Jak widać nie wystarczy samo porównanie sumy gwarancyjnej z wartością transportowanego mienia. Warto zadbać, aby suma gwarancyjna z polisy OCP wielokrotnie przewyższała wartość najbardziej wartościowego transportu, który zamierzamy zlecić przewoźnikowi. Jeżeli firma przewozowa świadczy na naszą rzecz istotną część lub większość swoich usług, warto wymagać tzw. polisy dedykowanej, która dotyczyłaby wyłącznie usług transportowych wykonywanych na nasze zlecenie, co pozwoli uniknąć sytuacji, gdy roszczenie innego podmiotu wykorzysta całą sumę z polisy.

 

Jak widać z powyższych obserwacji, ubezpieczenie OCP jest zabezpieczniem o wątpliwej jakości i nie może być traktowane jako jedyna i wyłączna forma zabezpieczenia. Poza wymaganiem lub ustanowieniem innych zabezpieczeń warto oczywiście zadbać o to, aby treść umowy ubezpieczenia nie zawierała niekorzystnych wyłączeń, a suma gwarancyjna była odpowiednia. 

DrukujE-mail